Her öğrenci kendi bacağından… — Evrensel Gençlik

Son on yıldır, üniversitelere ayrılan ödenek tutarları GSMH’nin yüzde 6’sının altına inmiyor, yüzde 9’unun da üstüne çıkmıyor. Bu dönemde üniversite bütçelerinin “konsolide bütçeye” (faiz ve borç ödemelerinin kibarcası) oranı da, yüzde 2,5 ile yüzde 4,5 arasında değişmiş. Özellikle son yıllarda, üniversitelerin katma bütçelerden aldıkları paylar azalıyor.

Türkiye’de yükseköğrenim yaşında 5,5 milyon kişi var. Bunların 1,7 milyonu üniversite öğrencisi. 70 binden çok öğretim elemanı var. Ancak üniversitelere kaynak ayrılmadığı için yükseköğrenimin karşı karşıya olduğu büyük altyapı sorunları çözülemiyor.

Eğitime bütçe ayrılmaması, eğitim sisteminin kendi kaderine terk edilmesi, uygulamaya konulan eğitim anlayışı ile ilgili. Eğitim toplumsal bir sorun olarak görülseydi, herkesin eğitim görmesi için yetecek miktarda kaynak pekala ayrılabilirdi. Fakat eğitim sorunu, öğrencilerin bireysel sorunu olarak görülüyor.

İlköğretim ve liselerde toplanan “bağış” paraları, üniversitede toplanan harçlar ve kayıt paraları… Öğrencileri yarış atı gibi gören sınav sistemi, meslek liselerinin önünü kapatan AOBP… Her tasarı ve her uygulamada aynı mesaj veriliyor: Her öğrenci kendi bacağından asılır…

(Evrensel Gençlik sayı 18)

2 Comments

Filed under makale

2 responses to “Her öğrenci kendi bacağından… — Evrensel Gençlik

  1. Pingback: Evrensel Gençlik yazıları | YERSİZ ŞEYLER

  2. Pingback: Evrensel Gençlik Yazıları — derleme | YERSİZ ŞEYLER