Kağıtlar, Lütfen: büyük ses getiren ‘sıkıcı’ oyun – Lucas Pope ile görüşme

Dave Lee
12 Mart 2014, BBC Teknoloji

Lucas Pope bu oyunu dokuz ayda geliştirdi

Lucas Pope bu oyunu dokuz ayda geliştirdi

Dijital oyunlar eğer bir kaçışçılık biçimi olarak tasarlandıysa, insan neden bir çıkmaza, ömür törpüsü bir işe kaçmayı tercih etsin?

“Tartışmalı bir denetim noktasında bir gümrük denetçisini oynuyorsunuz,” diyor Lucas Pope, 36, büyük ses getiren oyunların en alışılmadık olanından sorumlu olan geliştirici.

“İnsanlar kulübenize geliyor ve bir taraftan diğer tarafa geçmek istiyorlar. Geçmelerine izin vermeden önce belgelerini denetlemeniz ve her şeyin usule uygun olduğuna emin olmanız gerekiyor.

“Oyunu tarif ederken eğlenceli izlenimi vermek zor.”

Oldukça.

Kağıtlar, Lütfen geliştirilmiş ilk evrak işi simülasyonu olma hakkını iddia edebilir [çevirenin notu: edemez, etmez, neden etsin]. Bunun kimsenin doldurmaya lüzum görmediği bir boşluk olduğunu söyleyebilirsiniz. Haklısınız.

Yapılışı

papers2

Kağıtlar, Lütfen‘i altı ayda yapmak istiyordum,” diye açıklıyor Pope.

“Yola çıktıktan sonra beklediğimden daha fazla büyüdü —ufkum biraz genişledi. Sonunda yaklaşık dokuz ay sürmüş oldu, ki pek kötü sayılmaz.

“Oyunu geliştirirken ne yaptığıma ve oyunun ne ilerleme kaydettiğine dair bir geliştirme defteri tuttum.

“Oyunun daha önceki versiyonlarını yüklüyordum ve insanlar oynuyorlardı —geri besleme neredeyse en başından itibaren gerçekten iyiydi.

“Bu yüzden biraz özgüvenim vardı, ama şimdi olduğu kadar popüler olacağı hiç aklıma gelmezdi. Popüler olsun diye yaptığım bir oyun değildi bu.

“Bana olan maliyetini kesin olarak saptamak zor. Hiçbir şey diyebilirim gerçekten —birkaç parça yazılım satın aldım ama çoğunlukla oyun üzerine çalıştığım vakitten ibaretti.

“Ve bunun üzerine çalışıyor olmasaydım başka bir şey üzerine çalışıyor olacaktım.

“Yani maliyet olarak bayağı ucuz bir proje. Geri dönüş bayağı fantastik oldu.”

Ama yine de, Bay Pope bir şekilde gerilimli, sürükleyici bir oyun yaratmış —eleştirmenlerin övgüye boğduğu klostrofobik bir gerilim oyunu.

Kağıtlar, Lütfen açık ki sizi düşündürmek üzere tasarlanmış, tamamen eğlence amaçlı bir şey değil,” diyor Gamesbrief.com‘dan Nicholas Lovell.

“Zor bir iş.”

En önemlisi de, diyor Bay Lovell, tarihsel olarak oyun listelerini her zaman doldurmuş bulunan hep-vurmalı hep-öldürmeli haşarılıklara karşı bir panzehir olması.

Çarşamba günü BAFTAS dijital oyunlarda Kağıtlar, Lütfen “en iyi oyun” dalında şansını deneyecek.

“Bu gerçekten delice,” diyor Bay Pope, bundan neredeyse utanmış olarak. O gece kazanabileceği dört ödülden birisi bu.

Bağımsız sahne

Kağıtlar, Lütfen‘in bu etkinlikte çıkacak olması, yaratımına giden yolculuk nedeniyle daha bile tatlı olacak.

Aynı odada —ve ciddi anlamda daha geniş bir grup eşliğinde— Bay Pope’un önceki işverenleri olan Naughty Dog bulunacak. Oyunları olan zombie gerilimi The Last of Us da en iyi oyun olmaya aday.

Bay Pope kitlesel satış yapan Uncharted serisi üzerine çalıştıktan sonra şirketi terk ederek tek başına çalışmaya karar verdiğinde meslektaşlarının çoğu anlaşılır bir şaşkınlık yaşamış.

“Naughty Dog’u terk etmek gerçekten riskli bir hamleydi,” diyor.

“Böylesine bir başarı olması, ve şimdi onların yanında olmak, içimi ferahlattı —büyük bir işi kaybetmiş ve iflas etmiş değilim.”

Bağımsız geliştirici sahnesi Bay Pope gibi insanların bir karışımı —n’inci önüne geleni vurma serisi üzerine çalışmaktan bıkarak haklarından azat olmuş programcılar— ve endüstriye yeni gelerek giriş düzeyinde iş bulamayıp usananlar.

Bütün oyun bu kulübede geçiyor —sırada bulunan insanlar belgelerinin denetlenmesi için bekliyorlar.

Bütün oyun bu kulübede geçiyor —sırada bulunan insanlar belgelerinin denetlenmesi için bekliyorlar.

“Eğer oyunlara dair tutkunuz varsa oyun yapacaksınızdır,” diyor BAFTA oyun komitesi başkanı Harvey Elliott.

“Ne yapabildiğinize dair çok iyi bir örnek çalışmadır bu.”

Bağımsız oyunlar üzerinde biriken dikkat giderek artıyor ve Sony, Microsoft gibiler konsollarında oyun yayınlayabilmek için en iyilere dikkatle yanaşıyor.

Deneysel

Aşırı yaratıcı sonuçlar verebilen bir hareket bu, Bay Lovell’a göre, ve büyük oyun şirketlerinin ayak basmaya cüret edemediği bir deneysellik düzeyinde geziniyorlar.

Yarışma

Kağıtlar, Lütfen çarşamba günü BAFTAS dijital oyunlarda “en iyi oyun” olmaya aday. Diğer adaylar:

  • Assassin’s Creed 4: Black Flag (Ubisoft)
  • Grand Theft Auto 5 (Rockstar)
  • The Last of Us (Naughty Dog)
  • Super Mario 3D World (Nintendo)
  • Tearaway (Sony)

Kategori ve adayların tam listesi burada.

“Büyük geliştiriciler de kesinlikle bu tür oyunlar yapabilirler,” diyor. “Aynı Hollywood’un düşünceli filmler yapabilecek olması gibi —ama onun yerine Avengers yapmak tercih ediliyor.”

Bağımsız geliştiriciler her zaman varoldular ama son zamanlarda yeni teknolojilerin mükemmel bir fırtınası bağımsız oyunların en büyük sahnelerde yarışmasına engel olan sorunları çözüyor.

“Ben oyunlara başladığımda diskler basıp pahalı kutulara koyup dükkanlara kargolamanız gerekirdi,” diyen Bay Pope, 90’larda bir oyun şirketi başlatmayı denemiş ve başarısız olmuş.

“Daha baştan bu kadar para gerekmesi deliceydi. Şimdi hepsi bitti. Oyundan tüketiciye ulaşmak şimdi çok daha ucuz ve çok daha kolay ve bu da tabi ki böyle küçük ve deneysel oyunların yaratılmasına yardımcı oluyor.”

Ayrıca hafife alınamayacak finansal saikler de bulunuyor.

Grand Theft Auto 5’in 1 milyar küsurluk cirosunu yapmasa da Kağıtlar, Lütfen‘in ticari başarısı dikkat çekmeye yetiyor da artıyor bile.

Lucas Pope, Amerikalı, Japonya'daki ev ofisinde çalışıyor

Lucas Pope, Amerikalı, Japonya’daki ev ofisinde çalışıyor

Bay Pope kazandığı cirodan dolayı mahçup, ama yarım milyon kopya satıldığına ve tam fiyat 10$ (6£) olduğuna göre, tek kişilik takımla yapılan geliştirme için temiz küçük bir kazanç olduğuna şüphe yok.

Bu da demek oluyor ki Kağıtlar, Lütfen bu yılki BAFTAS’ta sürpriz bir aday olmuş olsa da, bu yolla kendilerini öne çıkaracak böyle küçük isimler görmeye alışmalıyız.

“Kesinlikle böyle öne çıkan isimler daha çok olacak,” diyor BAFTA’dan Harvey Elliott.

“Ama aynı şekilde büyük isimlerin niteliğini de hafife alamayız —kıymetli bir mücadele bu.”

Türkçesi: Işık Barış Fidaner

1 Comment

Filed under çeviri, görüşme, oyun, programlama

One response to “Kağıtlar, Lütfen: büyük ses getiren ‘sıkıcı’ oyun – Lucas Pope ile görüşme

  1. Pingback: Katı Olan Herşey Yüceltiliyor — çeviri derlemesi | YERSİZ ŞEYLER