Sinyalin gürültü olması ve yasakları uygulatmak

Evimin karşısında bir çocuk parkı var. Bremen sokağındaki Bremen parkındaki çocuk parkı. Ev aynı zamanda havaalanına ve subway istasyonuna yakın. Parktan gelen çocuk cıvıltısına [twitter] zaman zaman geçen uçak ve trenlerin uğultuları [humming] eşlik ediyor.

Lakin bunların hepsini delip geçen bir ses var ki o da dondurmacı arabalarının sesi: Mavi ya da beyaz renkli çeşitli dondurma arabalarından her gün birinden birisi parkın önüne park ediyor ve sinyalini açıyor. Şöyle:

Arabadan çıkan sese özellikle “müzik” değil “sinyal” diyorum. Neden böyle dediğim vidyoda belli oluyor.

Belediye’ye sordum. Bu arabalara “giderken çalabilirsiniz ama dururken çalmanız yasak” diye bir ordinance koymuşlar ama fiilen uygulanmıyor. Bu vidyoyu da Belediye’deki Doğu Boston temsilcisi delil gösterebilsin diye çektim ve e-posta ile kendilerine gönderdim.

Bu durumu burada anlatmamın sebebi şu:

İşte parkın önüne park edip sinyalini açmış bu dondurma arabası, Sosyal Medya denen şeyin fiziki bir mecazıdır. Yüz metre öteden insanın kafasının içini oyan böyle bir sinyalle aşk/nefret değilse de cazibe/rahatsızlık ya da iştah/tahriş denebilecek çatışık bir ilişkiye kapılan çocukların gelip dondurma almaları ya da anne babalarının onları getirip onlara dondurma almaları da Sosyal Medyadaki “Like” davranışının fiziki dünyadaki bir modeli sayılabilir.

Hesaplama bilimi açısından bakılırsa “sinyal” “gürültü”den ayırt edilen şey olmalı. Ama bu olayda sinyalin kendisi gürültü olmuş (bkz. istatistiksel hipotez testinin ideolojik anlamı).

Peki sinyalin gürültü olması ne demek? Şu demek:

Bu arabayı süren adama (henüz iki tanesini gördüm ama eminim ki hepsi de adamdır) özeleştiri yaptıramazsınız. İtfaiye düdüğünden beter böyle bir sinyal çalarak mahalleyi ayağa kaldırdığına adamı ikna edemezsiniz. Çünkü o adamın bir ~~~kamuoyu~~~ vardır. Adam sana parktaki çocukları gösterir.

Nitekim adamlardan biriyle konuştum ve böyle bir appeal to sympathy ile karşılaştım.

— Ama parktaki çocuklar benim geldiğimi nerden bilecekler :(

diye başlayıp saniyeler içinde vardığı nokta:

— Aaa bak ikimiz de Ortadoğuluymuşuz :)

Yani: Gördüğün gibi ben seni asla sallamıyorum ama sen eninde sonunda yılacaksın ve yıldığında bana anlayış gösteriyormuş gibi yapmana müsaade edeceğimi sana bildiriyorum. Bu tutumun şımarıklıkla tevazuyu iç içe geçirdiğine dikkat edin. Dürüstlüğün tam karşıtı olduğuna da dikkat edin.

Bunun gibi Sosyal Medyadaki adamı da şımarıklık ettiğine ikna edemezsiniz. Adam sana “Like”larını ve takipçilerini gösterecektir. Hem dondurma satan adam hem de sosyal medyada şımarıklık eden adam kendi “kamuoyunu” ~~rahatsızlık yaratmak~~ üstüne kurmuştur.

Aslında onlar “adam” oluşlarını da çevreye verdikleri rahatsızlıkla bir anlamda evlendirmişlerdir. Yani çevreye sürekli verdikleri rahatsızlık artık onların cinsiyeti olmuştur. Onlar aynıdır, onların aynılığı budur.

Bunu uzun uzun anlattım çünkü beni bu adamlarla karıştıranlar çıkıyor.

Benim verdiğim rahatsızlık kelimelerin verdiği rahatsızlıktır, sinyal ya da şımarıklık değildir. Kelimeleri elden çıkarmak diye bir özgürlük kimsede yoktur ama bu örnekteki gibi gürültüye dönüşen sinyallerden kurtulabiliriz.

Kurtulacağız. Belediye çok akla uygun ve basit bir yasak koymuş, ben de bunu uygulatacağım. Dondurma arabalarına da uygulatacağım, sosyal medyadaki şımarıklara da uygulatacağım.

IBF

Ek not: Uygulanan post-politika açısından bakarsak, IŞİD bombalarıyla öldürülen insanların sinyal çalarak öldürülen beyin hücrelerinden bir farkı yoktur.

Ek not: Bu postla birlikte blog saati UTC+2’den UTC-4’e kaydırılmıştır.

1 Comment

Filed under şey

One response to “Sinyalin gürültü olması ve yasakları uygulatmak

  1. Pingback: Redundancy üzerine bir not | YERSİZ ŞEYLER