Cinsel olan siyasidir (3) — Slavoj Žižek

Slavoj Žižek — 1 Ağustos 2016 — thephilosophicalsalon.com

(2)

Diğer büyük çatışkı sınıflar arasında olduğuna göre, homolojiyle, sınıf ikiliğini reddeden bir eleştiri de tahayyül edemez miyiz? “İkili” sınıf mücadelesi ve sömürüsü de “gey” bir konumla (egemen sınıfın kendi üyeleri arasındaki sömürüyle, mesela bankacı ve avukatların üretken “dürüst” kapitalistleri sömürmesiyle), “lezbiyen” bir konumla (dilencilerin dürüst işçilerden çalmasıyla, vb.), “biseksüel” bir konumla (kendi kendime patronluk ederek, hem kapitalist hem işçi gibi davranmamla), “aseksüel” bir konumla (kapitalist üretimin dışında kalmamla) ve benzeri konumlarla desteklenmelidir.

Sınıflandırmadaki bu kördüğüm, formülü genişletme ihtiyacında açıkça belirir: temel LGBT (Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Transgender) LGBTQIA olur (Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Transgender, Sorgulayan, Aracinsel, Aseksüel) hatta LGBTQQIAAP olur (Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Transgender, Kuir, Sorgulayan, Aracinsel, Aseksüel, Müttefikler, Tümcinsel). Bu sorunu çözmek için çoğu zaman bir + eklenerek LGBT topluluğuyla ilişkilenen tüm diğer topluluklar dahil edilir, böylece LGBT+ olur. Ne ki bu, şu soruyu sordurur: +, eksik konumların yerini tutan “ve diğerleri”nden mi ibarettir yoksa doğrudan doğruya + olunabilir mi? Bu sorunun diyalektiğe uygun yanıtı “evet olunabilir”dir, çünkü her dizide diziye ait olmadığı belli olup +’ya beden veren istisnai bir öğe bulunur. Bu “müttefikler” olabilir (“dürüst” LGBT-dışı bireyler), “aseksüeller” olabilir (cinsellik sahasının tamamını yadsıyanlar) ya da “sorgulayan” olabilir (çevrede dolaşan, belirli bir konumu benimseyemeyenler).

Neticede bu kördüğümün tek bir çözümü vardır, onu da bir diğer sahada, atıkların yok edilmesinde, çöp bidonlarında buluruz. Kamusal çöp bidonları günümüzde giderek daha da farklılaşmıştır. Kağıt, cam, teneke, karton kutu, plastik, vb. diye özel bidonlar bulunur. Burada bile işler karışıklaşabilir. İnce plastik şeritli kağıt bir çanta veya defteri nereye atmalıyım? Kağıt çöpüne mi plastik çöpüne mi? Bidonların üstünde, genel ibarelerin hemen altında sıklıkla detaylı talimatlar bulmamıza şaşmamalı: KAĞIT-kitaplar, gazeteler, vb. ama ciltli ya da plastik kapaklı kitaplar değil, vb. Böyle olunca atıkların düzgünce yok edilmesi için en az yarım saat detaylı okumalar yapıp çetin kararlar vermek gerekebilir. İşleri kolaylaştırmak için bunların yanında bir de GENEL ATIK çöp bidonu sağlanır, diğer bidonların özgül kriterlerini karşılamayan her şeyi oraya atarız, burada yine, sanki kağıt çöp, plastik çöp vb’nin yanında bir de çöpün kendisi, evrensel çöp vardır.

Tuvaletlerde de aynen böyle yapmak gerekmez mi? Hiçbir sınıflandırma tüm kimlikleri tatmin edemeyeceğinden, olağan iki cinsin (ERKEK, KADIN) yanına GENEL CİNS diye bir kapı eklemek gerekmez mi? Simgesel farklar düzenine kendi teşkil edici çatışkısını işlemenin tek yolu bu değil midir? Lacan cinsel ilişkinin imkansız/gerçek olma “formül”ünün 1+1+a olduğunu belirtmişti, yani iki cinsiyet artı simgesel farka çevrilmesine mani olan “boğaza takılan kemik.” Bu üçüncü öğe fark alanından dışarılan bir şeyi temsil etmez; farkın (gerçeğinin) kendisini temsil eder.

(4)

2 Comments

Filed under çeviri, makale

2 responses to “Cinsel olan siyasidir (3) — Slavoj Žižek

  1. Pingback: Cinsel olan siyasidir (2) — Slavoj Žižek | YERSİZ ŞEYLER

  2. Pingback: Cinsel olan siyasidir (4) — Slavoj Žižek | YERSİZ ŞEYLER