Tam Gaz’daki Müthiş İlişki — Cara Ellison

ft1

Cara Ellison — 20 Şubat 2016 — rockpapershotgun.com

Bu hafta oyunlarda bir erkekle bir kadının yakınlaştığı ama romantik bağ kurmadıkları ve sersemce “kadının başı dertte” vaziyetine girmedikleri bir ilişki bulmaya uğraştım. Kültürümüzün her yanında yankı bulan acayip bir tezgâha göre (heterocinsel) erkekler ve kadınlar arkadaş olamazlar, Billy Crystal’in When Harry Met Sally‘deki meşhur sözünde dediği gibi: “Elbette farkındasın ki biz asla arkadaş olamayız. … Erkekler ve kadınlar arkadaş olamazlar, çünkü seks kısmı hep araya girer.” “Benim bazı erkek arkadaşlarım var…” “Hepsi seninle seks yapmak ister. Hiçbir erkek çekici bulduğu bir kadınla arkadaş olamaz. Hep onunla seks yapmak ister.”

Well BILLY CRYSTAL. Neden Tam Gaz‘ı [Full Throttle] açmıyoruz ve seni çürütmüyoruz seni sersem Monsters Inc seslendiren manyak.

Oturup Lucasarts klasik göster-tıkla oyunu Tam Gaz‘dan daha güzel açılışı olan bir oyun bulmaya uğraştım ve tamamen başarısız kaldım. Birçok nedenle müthiş bir açılış: O gökyüzündeki mavi tonları, o açılış repliği…

“Ne zaman asfalt kokusu alsam, Maureen’i düşünürüm.”

Oyun açılışlarının Raiders of the Lost Ark‘ı budur, o kadar net ve güzel ki, gerçek bir neşe dürtüsü barındırır. Seslendirme o kadar ifadeli ki – Ben [ç.n. Ego olan ‘Ben’le karışmaması için altını çizdim, avatarın adı olduğundan garip durmadı bence.] karakterini rahmetli müthiş Roy Conrad seslendirmiş ve pürüzlü mırıldanmaları bu role kusursuzca uymuş. Ama bunun bir başyapıt olmasının esas nedeni hikaye anlatımının tamamen ah, MUAH MUAH MUAH olmasıdır. Cehennemî bir yoğunlukla oyundaki dev biçerdöver tertip paketlenir. Asfalt kokusu, “Ve uyandığımda ilk gördüğüm şey onun yüzü oldu.” Oyun tasarımı dehâsı Tim Schafer sadece birkaç vurucu satırla gelecekte olacak bir şeyi ve oyundaki önemli bir karakteri foreshadow ediverir.

“Evet, Maureen’i düşündüğüm zaman iki şeyi düşünürüm: asfalt, ve BELA.”

Sonra uğraşmadan, uçan limuzindeki Corley ve Ripburger’la senaryonun esas konusuna geçiverir, sonra da Ben‘in motorsikletini tam limuzinin tepesinden atlatarak gelmesi üzerine Gone Jackals şarkısı başlar. Emek verenler sayılır.

Kusursuz! Çok özlü. Hiç israf yok. Hemen ne olacağını bilmek istersiniz. Katılmak istersiniz, öhö, bu sürüşe. Ve daha Maureen’in yüzü bile görülmüş değildir.

ft10

Ben Maureen’le ilk karşılaştığında, saygısız motorsikletli bir serseri yolda Ben‘in suratına yumruk atarak onu kenara devirmiş ve motorsikletini berbat etmiştir. Maureen’in en havalı yanı atölyesine gelip kendinden geçen adamlar onu uzaylı zannetsin diye kaynak maskesi takacak kadar şakacı olmasıdır.

Ben çocukken Viglen marka kişisel bilgisayarımızın dev ekranında tepeme çöken Maureen hayatımda gördüğüm en havalı kadın gibi gelmişti. Beynimi patlatan öyle çok yönü var ki.

ft9

1. Maureen bilgisayar oyununda bir tamircidir. Motorsikletleri onarır. Diğer karakterler ona özel bir muamele etmezler, tantana edilmez. Onun işi budur, o kadar. Daha önce bir oyunda sadece işi olan, böyle sıradan bir işi olan bir kadın hiç görmemiştim.

2. Maureen kulağının kenarını deldirmiştir. İKİ KEZ.

3. Maureen’in boynunda belalı bir dövmesi vardır.

ft8

4. Ben‘in motorsikletini onarmak istemesi, kısmen yardım eden ve iyi birisi olduğundandır, ama onun motorsikletlere dev ilgisinden kaynaklandığından da kuşkulanırsınız. Onun kendi küçük gündemi vardır ve sizinle hiçbir alakası yoktur.

5. Harika alaycı bir gülümsemesi ve çok iyi bir mizah duyusu vardır – “Pusudan bana kartpostal gönderirsin!” – çekicidir ve kendinden memnundur. Sadece önündeki işi tamamlayan mutlu bir kadındır. Sert bir hayat geçirdiği bellidir – mink çiftliğinde büyümüş, bir aile servetinden uzaklaştırılmış ve annesi vefat etmiştir. Ama hiç öyle buruk ya da bunalımlı değildir. Gayet iyidir.

ft5

6. Alçak sesi “yakışıklı” demek isteyeceğim bir sestir.

7. Hiç kurtarılmaya ihtiyaç duyacak birisi değildir, bu oyundaki bütün aksiyon sizin esas karakteriniz Ben‘e ait olsa da. Yine de Mo esas karakter gibi durur, gerçi hiçbir zaman onu yönetmezsiniz.

ft4

8. Onun motorsikletli bir çetesi vardır. MOTORSİKLETLİ BİR ÇETE. Ve çete üyelerinin çoğu MOTORSİKLETLİ KADINLARDIR. Motorsiklet çetesinde ayrıca havalı ve belalı Suzi diye bir kadın vardır, şişmandır ve beden şekli dalga konusu edilmez.

9. Oyuncuların kendisine baktığını o hiç düşünmez, oyuncuların kendilerine baktığının farkında olan Dead Or Alive‘daki kadınlar gibi değildir. O bir tek kendisi için varolur, bir adamın ona bakabilme ihtimali için değil. Giydikleri kendi yaptığı işi kolaylaştıran giysilerdir: yağ bulaşmış bol tulumlar ya da, finalde, bir takım elbise. Bu da Mo’daki aşırı cinsel çekimi durdurmaz, şayet oysa eğer sizin derdiniz.

ft3

10. Oyunun esas karakteri olan testesteronlu kaba iri kıyımın romantik olmasını, onu öpmesini ya da okşamasını Maureen hiç beklememiş ve bu yönde herhangi bir istek ifade etmemiştir. O genç yaşta bu oyunu oynarken, bir oyundaki esas adam ve kadın karakterlerin hemen öpüşmek istememesinin mümkün olduğunu bile bilmezdim. Mulder ve Scully bile sonunda öpüşmek istemişlerdi! Maureen’in umurunda bile değildi! Bu ne lan! Ne kadar inanılmaz bir insandır bu! Hem de kendine ait bir motorsiklet dükkanı vardır (gerçi tost makineleri onarır, zaman kötüdür) ve umursadığı tek şey bu dükkandır. Aslında esas karakter Mo’yu umursayan taraf olur. Onun dayısıyla bir fotoğrafını bulursunuz, ailesindeki politikayı anlamaya başlarsınız, babasının karısına sadakatsizliğinin ürünü olduğunu keşfedersiniz, Mo’nun babası için üzülür ve empati duyarsınız ve Mo’yu Corley Motorsiklet’in başına getirmesine yardım etmek istersiniz. Tüm bunlar olurken Mo bir kez bile zayıf ya da muhtaç kalmaz, hiçbir durumda denetimi yitirdiğini hissetmezsiniz. Asla Ben‘i haritada dolaştıran bir nesne gibi gösterilmez. O bir insandır!

ft6

(Bu arada: Maureen bana birazcık RPS’deki Alice O’Connor’u anımsatıyor, ama elbette on yaşındaki benim onun kim olduğundan ya da Rock Paper Shotgun diye bir şeyin belirip 2015’te orada Maureen ‘Mo’ Corley hakkında yazacağımdan hiç haberi yoktu.)

Tam Gaz’da bir an gelir ki Ripburger’in bir adamının Maureen’i kaçıracağını varsayarsınız, ama Mo onu kolayca halleder ve gidip motorsikletine biner. Oyunun geri kalanı boyunca Maureen Ben‘in onun babasını öldürdüğünden kuşkulanır ve onun başının esas belası olur. Onun hızlanma benzinini çalar, sonra lanet bir mayın tarlasının arkasındaki gizli bir sığınağa saklanır. Üssüne ulaşabilmek için sizi küçük mekanik tavşanlarla uğraşmaya mecbur eder. Sonra uzuvlarınıza bağladığı halatları motorsiklet çetesine aksi yönlerde çekiştirtir. Esasında Maureen küçük bir bölüm sonu canavarına [side boss] döner.

ft2

Olay şu ki, hakikaten aynı Fate of Atlantis‘teki gibi (gene bu köşede anlatmış olduğum başka bir macera oyunu) erkek ve kadın karakter gerçekten eşit ve mevkidaşmış gibi bir hissiyat vardır. Şakalaşırlar ‘Beni öldürmeye kalkmıştın hatırladın mı?’ ‘Evet… Sana iyi bir DERS verdik… Kaptın??’ ama Ben‘le Mo arasındaki kimya sadece hoşlanma ölçüsünde olur. Geçinirler. Benzer insanlardır. Aslında sanki Ben Mo’ya daha bir düşkün gibidir, ama hiç iteklemez ya da peşine düşmez, belki bu kısmen ona gerçekten saygı duyduğundandır, aynı oyuncunun duyduğu saygı gibi. Oyunun sonunda ikisi bir limuzinde huzursuzca otururlar (arabalar onlara göre değildir) ve Mo, ‘O zaman… haftaya bir gün öğle yemeği yeriz belki?’ der. Ben ‘Öğle yemeği kulağa müthiş geliyor’ diye yanıtlar. Ama Mo’ya businesslı bir telefon çağrısı gelir, ve o artık böyle birisi olmuş gibi olur. Business kadını. Ben limuzinden iner ve günbatımına doğru motorsikletini sürer. O öğle yemeğini yiyip yemeyeceklerini Allah bilir [who knows].

Ama olay şu ki, belki de ilişkilerin en romantiği budur. Birbirinizden hoşlanırsınız ve hiçbir şey yapmanız gerekmez.

ft7

Türkçesi: Işık Barış Fidaner

1 Comment

Filed under çeviri, oyun, şey

One response to “Tam Gaz’daki Müthiş İlişki — Cara Ellison

  1. Pingback: Birlikte Hep Daha İyiye — derleme | YERSİZ ŞEYLER