Freud’un Kemikleri — Axel Fox ile röportaj

Işık Barış Fidaner oyun geliştiricisi Axel Fox ile sürmekte olan oyun projesi hakkında röportaj yaptı. (İngilizcesi) Demoyu indirme linki.

freud

Kendisi de oyun geliştirmiş bir Žižekçi olarak, Sigmund Freud hakkında bir oyun projesiyle karşılaşınca gerçekten heyecanlandım. Adı Freud’un Kemikleri. Heyecan verici ve grafikleri de gayet güzel görünüyor. Netflix’in Freud dizisinden dolayı aşırı hayalkırıklığı yaşayan Freudculardan değilim, Freud dizide gerçekte olduğundan farklı yansıtılmış olsa bile. Sigmund Freud hakkında çeşitli projeler yapılmasının değerli olduğuna inanıyorum ve kusursuz isabet beklemiyorum. Türk psikiyatrist Cemal Dindar insanlara Freud dizisini “Freud hakkında bir rüya” olarak izlemelerini önermişti, ben de bu fikre katılıyorum. O yüzden Freud’un Kemikleri hakkında bilgi edinmek istedim ve geliştiricisi ile röportaj yaptım.

Kendinizi tanıtır mısınız?

Adım Fortuna Imperatore (aka Axel Fox), 28 yaşında, kendi kendini yetiştirmiş bir oyun geliştiricisiyim, Psikoloji alanında lisans, Felsefe alanında yükseklisans derecem var. Gündüzleri bir hastanede bir temizlik şirketinin işini yapıyorum, geceleri ise Freud’un Kemikleri‘nin geliştirilmesi üzerine çalışıyorum. Art arda iki yıl (kendi başıma yaklaşık 20 bin saat) Oyun Tasarımı dinamikleri, multimedya öykü anlatımı ve programlama üzerine çalışmakla, bunları anlamakla geçti, zaman ve enerjiyi boşa harcamaktan sürekli korkuyordum; yine de bu projeye inanmaktan asla vazgeçmedim.

Oyun geliştirmeye nasıl başladınız?

Felsefe ve Kültürel Antropoloji alanında yükseklisans yaptım ve merkezi teması video oyunlarının anlatısal gücü olan bir tez yazdım. Hayatım ve manevi krizlerim her zaman video oyunları etrafında döndü: Oyunlar kendimize ve etrafımızdaki gerçekliğe dönük bakışımızı derinleştirmenin araçlarıdır. Video oyunlarının nasıl üretildiğini keşfetmeye dönük bir arzu geliştirdim (bu dünyaya dair kesinlikle hiçbir bilgim yoktu). Sondan başladım! Unreal ve Unity‘yi indirdim ve bunların nasıl kullanılacağını kılavuzsuz azar azar öğrendim, sonra RPG MAKER‘a geçtim ve sonunda bir betik (script) yazmayı denedim, canlandırma ve Oyun Tasarımı çalıştım, hep kendi başımaydım.

Psikanalize olan ilginizden biraz bahsedebilir misiniz?

Psikanaliz bence bir silahtır. Üniversitede Freud’un metinlerini çalıştım ve kendimi analiz etmeyi öğrendim, derinlere dalıp bugünkü halimi belirleyen mekanizmaları anlamayı öğrendim. Psikanaliz öfkemi ve bilgisizliğimi yatıştırmamı sağlayan bir yaradır. Bu kadar önemli bir bilgi dalına bir oyun yoluyla teşekkür etmek istedim.

Sigmund Freud hakkında bir oyun yapma konusunda size ilham veren neydi?

Freud’a bir anda aşık olmuştum. Ona yakın hissettim, çünkü o dışlanmıştı, bir fikre kafasını takmış bir kişiydi. Freud yüksek bir amaç uğruna yobaz toplumun düşmanı olmayı kabul etti: İnsan akılcılığı kavramını indirgedi, içimizde barınan canavarların gölgelerini bize gösterdi. Bence onun kuramındaki temel nokta (oyunumda içermek istediğim nokta) şudur: Önemli olan tek şey canavarların varolduğunu ve orada yaşadığını bilmek değildir, onların dilini ve kodlarını öğrenmek de önemlidir, çünkü içimizde barınan hiçbir yabani parçamız bizim canımızı yakmak istemez … sadece bilmediğimiz şeyleri bize iletmek ister!

“Freud’un Kemikleri” ismi neden? Kemiklerle ilgili İngilizce deyimleri çağrıştırmak için mi?

Harika bir soru! Çeşitli anlam olasılıklarını okudum ve ben hep: “tamamen, dibine kadar”. Freud’un hikayesine dair bir fikrim var ve buna göre yazdım, çok içten, içsel, ve oyuncunun onun ruhunun derinliklerine dalması gerekiyor. Ama her şeyden önce ilginç bir deneyim yaşamak için onun kemiklerini “giymesi” gerekiyor.

Bize biraz oyun mekaniklerinden bahseder misiniz?

Yarattığım mekanikler melezdir, oyunlaştırma adına video oyunlarına dair genel fikrimde olduğu gibi. “Freud’un Kemikleri”nde yöneticilik bileşeni olduğunu söyleyebilirim (Freud’un hayatını ve parasını yönetmemiz gerekecek), tipik bir göster-tıkla macera etkileşimi bileşeni var, ama her şeyden önce net neticeleri olan diyalog tercihlerine dayanan bir mekanik var. Terapi seansında hastayla yeterli bir aktarım yaratabilmek için hangi iletişim tekniğini kullanmamız gerektiğini anlamamız gerekiyor.

İnsanlar projenize nasıl yardım edebilir? Emek ve çabalarıyla da?

İnsanlar 6 Temmuz’da başlayacak Kickstarter kampanyasını destekleyebilirler, demoyu indirebilirler, bana geribildirim verebilirler ve oyunun tam haline can vermeme yardım edebilirler. Kilidi açılacak birçok ek hedef olacak … Dr. Freud’un köpeğini ve belki ünlü bir sürrealist ressamı içerecek! Kampanyanın linki burada.

Eklemek istediğiniz bir şey?

Söylemek istediğim sadece şu: Bu oyunu sıfırdan yarattım, derin cesaret kırıklığı dönemlerine dayandım, bana her şeyin benden daha büyük olduğunu söyleyen insanların sözlerinde ve labirentlerde kayboldum, ama direndim: Benim duyduğumu duyan birisi varsa, bana yardım edebileceğinden eminim. Size çok teşekkür ederim ve içgüdülerinize güvenmeyi aklınızda tutunuz.

2 Comments

Filed under görüşme

2 responses to “Freud’un Kemikleri — Axel Fox ile röportaj

  1. Pingback: Freud’s Bones — Interview with Axel Fox – Žižekian Analysis

  2. Pingback: Nazar Noktası — çeviri derlemesi | YERSİZ ŞEYLER