Narkissos ve Ekho’da Lacancı nesneler — Işık Barış Fidaner


Lacancı küçük a nesnelerinin hepsi Narkissos & Ekho efsanesinde toparlanabilir:

Narkissos’un kendisi dışkı statüsündedir çünkü göldeki yansımasına muhtaçtır.

Suyun yüzeyi nazar statüsündedir çünkü Narkissos’u aşağılayan üstben orasıdır.

Narkissos’un aşık olduğu yansıma onu hayallerle emziren meme statüsündedir.

Elini daldırıp Narkissos’un yansımasını bulandıran Ekho da seda statüsündedir.

Narkissos Ekho’nun asla bulandıramayacağı bir yansımaya erişmek istiyordur.

Ekho da silinip gitmemek, Narkissos’un yansımasında iz bırakmak istiyordur.

Bu iki istek sosyal medyada sürekli çıta yükselterek birbirini tırmandırmaktadır.

Bunun sonucunda hep daha damıtılmış ve daha fütursuz üstben biçimleri belirir.

Işık Barış Fidaner doktoralı (Boğaziçi Üniversitesi) bir bilgisayar bilimcidir. Yersiz Şeyler‘in Admini, Žižekian Analysis’in Editörü, Görce Yazıları‘nın Küratörüdür. Twitter: @BarisFidaner

Bkz “Kadim Öğeler ve Lacan”, “Hızlıca kurtulma: Nazarın dışkıdan hazzetmemesi, Memenin nazarı ayıplaması, Sedanın memeyi adlandırması”, “Meşru bat! Meşru bat! Freudcu Talep Nesneleri (Meme, Dışkı), Lacancı Arzu Nesneleri (Sesbakış, Nazarseda) ve Žižekçi Yüce Nesne (İmleyen, Sinyalgürültü)”

İmge kaynağı: Bing (While Narcissus lies down and faces down to look at his reflection on the water, Echo disturbs him by putting her hand in the water and making ripples on the surface,in the style of John William Waterhouse painting)

3 Yorum

Filed under Şey

3 responses to “Narkissos ve Ekho’da Lacancı nesneler — Işık Barış Fidaner

  1. Geri bildirim: Teknodemonik — derleme | YERSİZ ŞEYLER

  2. Geri bildirim: Yankı — özel sayfa | YERSİZ ŞEYLER

  3. Geri bildirim: Ekho Nasıl Kurtulur? Cana Bostan’ın Punctum’da İşlediği İntihal — Işık Barış Fidaner | YERSİZ ŞEYLER