Boomer Mutabakatına Karşı Lacancı Mıncık Teorisi — Işık Barış Fidaner

Lacancı özneleşme konusunda şu ikisi zaten biliniyor [1]:

1) Her talep bir sevgi talebidir.

Dile getirilen her dilek, istediği şeyin yanısıra o nesneyi sunan tarafın sevgi kanıtını da ister, böylece hayalde de olsa Büyük Öteki yaşatılacaktır, mesela bu yüzden kimse yiyeceği ekmeğin ‘köpek gibi’ önüne fırlatılmasını istemez. Böyle sevgi delilleri toplamak insanı muhatap alındığına inandırır ama hiçbir zaman bu delilleri bir dosyada toplayıp size gösterilen sevgiyi ispatlayamazsınız, çünkü ihtiyaç duyulan nesnenin sunulması da esirgenmesi de yerine göre hayra ya da şerre yorulmaya müsaittir, Ego denilen makulleştirme makinaları da tekrar tekrar U dönüşleri yaparak bir o izaha bir bu izaha park edip kendilerini sürdürür, yani demek oluyor ki Büyük Öteki yoktur.

2) Arzu = Talep – İhtiyaç

Sevgi talebi eğer arzu üretecekse ihtiyaç giderme boyutu ondan eksiltilmelidir, yani aldığınız nesnenin kullanım değerini rafa kaldırarak size nasıl ulaştığı üzerinden muhataplık değerini kanıtlayabilecek hayaller kurmalısınız, bu da ürün paketleri ve reklamlarla değişim değeri üretmenin en genel tanımıdır. Yine aynı örnekle izah edeyim: Size verilen sadece ‘kölelere layık’ bir kemik bile olsa fiyonklu ve öpücüklerle sunulduğu için muhatap alındığınızı zannederek sahte arzulara kapılabilirsiniz. Sizi ahmaklaştıracak bir reklam taktiğidir bu, daha doğrusu her reklam gibi o da ahmaklık reklamından başka bir şey değildir.

Peki sevgi talebini karşılarmış gibi yaparak sahte arzular uyandıran bu üstben hilesi nedir? Bu taktiği en iyi dile getiren terim ‘mıncık’tır [3]. Mıncık nedir? Karşısındakini muhatap alıyormuş izlenimi vererek sadece ve sadece kendi yetkisini kullanan herhangi bir davranıştır. Bu davranışın modeli olarak yolda gördüğü rastgele bir ‘çocuk’u “Yerim seni!” diye mıncıklayan herhangi bir ‘yetişkin’i düşünebilirsiniz. Sadece ve sadece çocuk üzerinde yetki kullanıyordur ama ona sevildiği izlenimini uyandırarak kendi yetki kullanımını meşrulaştırıyor ve böylece o insanı toplum nazarında sakatlıyordur. Kuru Otlar Üstüne filminde şahikasına eren pedofili ve onu destekleyen akrotomofili işte bu modelin çeşitlemeleridir [4]. Lacan’ın mıncık bahsi tek bir yerde geçer:

Başkasının bedeninin ancak birazından zevk alınabilir; bir bedenin diğerini kuşatıp fagositoz yaptığı hiç görüldük şey değil. O yüzden onu azıcık mıncıklamak yetsin, şöyle kolundan veya yanağından bir makas alalım… Ohş! (Lacan, Seminer 20, s. 23)

Miller’in sonradan teorileştirdiği ‘dikiş’ (suture) ve ‘uzakın’ (extimate) terimleri gibi ‘mıncık’ (squeeze) terimi de teorileşmeyi bekleyen Lacancı cevherlerden birisidir. Bu iş belki zor gelebilir ama alaycılaşma çağında kuşaklararası yetkilenme algoritmalarının kodunu kırmak için şarttır [4].

Bir mıncık kimin adına yetki kullanır? Büyük Öteki adına kullanır. Ama Büyük Öteki yoktur ki? Ne vardır peki onun yerine? Bir ‘toplumsal sözleşme’ görüntüsü vardır, aslında bir hayırsız mutabakat vardır, ismini koyacak olursak, Boomer mutabakatı vardır, her mıncık Boomer mutabakatı için bir kanırtma algoritmasıdır [5]. Sosyal medyada beğenilmek mıncık işleviyle bu hayırsız mutabakata dahil edilmiştir. Boomer mutabakatını kırmak için üzerinizde tatbik edilen mıncıkları iade etmenin yollarını bulmalısınız. Aksi halde inkarcılar ve bön kalabalık arasında sıkışıp kalırsınız [6].

Işık Barış Fidaner doktoralı (Boğaziçi Üniversitesi) bir bilgisayar bilimcidir. Yersiz Şeyler‘in Admini, Žižekian Analysis’in Editörü, Görce Yazıları‘nın Küratörü, Nümerik Esintiler‘in üreticisidir. (+)

Notlar:

[1] Bkz “Sevgi Talep İçinde Talep Edilir”, “Dünya Talebi ve Dünyadan Talep”, “Muhtaçlaşma ve Arzu: Politik Muhalefet ve Siyasi Muhalefet”, “Üstben Santrifüjü”, “Bay ve Bayan Deli Dumrul tatlı damak/damag/dimağ verip yürüşür/yoruşur/yorumlaşırken”, “İhtiyaç, Talep, Arzu” Jacques Lacan, “Aktarım ve Telkin” Jacques Lacan, “Fallusun İmletimi” Jacques Lacan

[2] Bkz “Üstben Hilesi: Babuşka seni görmeyi çok ister” Slavoj Žižek, “Nezaketten Usturupa Doğru: Fallik Kadın Dininde Mıncık Yatkınlığı Meselesi”

[3] Bkz “Pedofiliden Akrotomofiliye Ego Yolcusu Samet ve Yol Arkadaşları”, “Nuri ve Zeki: Abi geçiyim mi?” ChatGPT, “NBC-ZD sinemalarında yönetmenin arzusu”

[4] Bkz “İdeolojik Alaycılaşma: Bilgi İnşasının Sapkın Eyleme Uyumlanma Aşamaları” ChatGPT, “Sapkın Kılavuz İdeoloji: İlk Toplantı”

[5] Bkz “Boomer mutabakatı için kanırtma algoritmaları”, “Boomer Egosu: Benim Kafam Rahat, Sen Köşende Kudur!”

[6] Bkz “İnkarcılık Bön Kalabalığa Yaranmak İçin Sınırsızca Salağa Yatmaktır”, “Her Devrin Modası: Bön Modların Bön Vavieninde Bön Sinsilerin Bön Apatisi!”

3 Yorum

Filed under Şey

3 responses to “Boomer Mutabakatına Karşı Lacancı Mıncık Teorisi — Işık Barış Fidaner

  1. Geri bildirim: Perhizyen — derleme | YERSİZ ŞEYLER

  2. Geri bildirim: Çimdik — derleme | YERSİZ ŞEYLER

  3. Geri bildirim: Boomer mutabakatı için kanırtma algoritmaları | YERSİZ ŞEYLER